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8 Min. Lesezeit TikTok

TikTok-Verbot: Das ist der Stand, so geht es weiter

Die USA stellen TikTok vor die Wahl: Verkaufen oder verboten werden. Es geht um 170 Millionen Menschen und Dutzende Milliarden Dollar.

TikTok-Verbot: Das ist der Stand, so geht es weiter
A dystopian photo of a huge data center in the middle of nowhere / DALL-E

Was ist

Für TikTok tickt die Uhr. Dieses Mal wirklich. Nach Jahren der Diskussionen und einem halben Dutzend gescheiterter Verbotsversuche ziehen es die USA offenbar durch. Wenige Stunden, nachdem dieser Newsletter in Deinem Posteingang landet, wird der Senat aller Voraussicht nach einem Gesetzentwurf zustimmen, der das Ende von TikTok in den USA bedeuten könnte.

Da wir das Thema bereits am vergangenen Donnerstag ausführlich beleuchtet haben (SMWB), beschränken wir uns auf die aktuellen Entwicklungen. Zudem analysieren wir, wie sich die Situation entwickeln könnte.

Weitere Hintergründe, inhaltlichen Einordnungen und die Vorgeschichte findest Du in diesen beiden Ausgaben:

Was die USA planen

Wie TikTok reagiert

This is an unprecedented deal worked out between the Republican Speaker and President Biden. At the stage that the bill is signed, we will move to the courts for a legal challenge. (…) This is the beginning, not the end of this long process.

Wie es weitergehen könnte

If you get rid of TikTok, Facebook and Zuckerschmuck will double their business. I don’t want Facebook, who cheated in the last Election, doing better. They are a true Enemy of the People!
Amy Kelleher, senior director at progressive strategic communications agency Bully Pulpit International, says that while it’s an option for campaigns to leave access to the TikTok audience on the table, “in most cases, it does campaigns a disservice.” She added that despite its reputation as being popular with Gen Z, many other groups of voters also show up on the platform, including Millennials and Gen Xers. TikTok is where Kelleher says she sees “a lot of initial focal points of the election happening.”
Tusk said that even if some campaigns don’t really care to invest in TikTok, “the signal it sends if you’re not [on the platform] is bad, which is, you’re old, you’re out of touch.”
In the end, the mixed messaging being sent by voting one way on TikTok and then continuing to campaign on the platform isn’t deterring politicians from doing exactly that. “The upside of the fact that opinions of Congress and Washington are so low is that no one expects them to be anything other than hypocrites,” reflected Tusk.

Be smart

Die aktuelle Debatte und ein mögliches Verbot könnten Auswirkungen haben, die über TikTok hinausgehen. Zum einen prägt die App längst Popkultur und Alltag fast aller Menschen in den USA – unabhängig davon, ob sie TikTok nutzen oder nicht (NYT):

Here are 19 ways of understanding how TikTok became part of American life. The music America listens to, the movies it sees, what conspiracies it believes, how it can make or break a product’s success, who it defines as a celebrity — all of it has been influenced by TikTok, for good and bad. Even if you’ve never opened the app, you’ve lived in a culture that exists downstream of what happens there.

Zum anderen droht ein Dominoeffekt in den USA und China. Beide Staaten führen ihren Handelsstreit längst auch auf technologischer Ebene. China hat viele US-Apps und Plattformen verbannt. Am Freitag traf es WhatsApp, Threads und Signal (WSJ). Ein TikTok-Verbot könnte zum Präzedenzfall werden und den Siegeszug anderer chinesischer Unternehmen in den USA stoppen (Bloomberg):

That sets the stage for a watershed legal battle between the US government and the offspring of a $240 billion startup that’s come to define China’s growing technological muscle. The outcome could define the business landscape for Chinese companies like Tencent Holdings Ltd. and PDD Holdings Inc.’s Temu with growing US ambitions. And it’s a test of how Beijing will respond to growing pressure on homegrown champions from ByteDance to Huawei Technologies Co. The proposed bill in fact deliberately calls out the potential to circumscribe apps from countries that count as foreign adversaries.

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